Enige reflecties op Forellenkerkhof van Trio Strotski
Gezien op 17 oktober 2024 in de Roode Bioscoop, Amsterdam
Door Johanneke van Slooten
Het was heel bijzonder om deze intrigerende, vocaal en visueel krachtige voorstelling bij te wonen. Met het tonen van de studieuze actie waarmee de titel Forellenkerkhof uit een krant wordt opgediept en er een gedicht uit de hoge hoed tevoorschijn wordt getoverd, laten de drie mannen – gespeeld door de drie acteurs/baritons Henri Overduin, Guy Sonnen en Henk Zwart – de (semi) serieuze inslag zien, waarmee zij de wisselvalligheid van de gebeurtenissen in de wereld menen te beheersen en die vervolgens tentoon spreiden. Het ziet ernaar uit dat zij ook bij het ondernemen van hun verdere theatrale avonturen dit soort wegen in zullen slaan.
Het is een intrigerend spektakel van vrije associaties, die in een strak kader ingebed zijn. Het is geen onzin in de zin van nonsens, want het is zeker niet zonder betekenis. Drie mannen/jongens schijnen in de planning van hun imaginaire reis naar verre oorden en onbekende culturen, tegelijk met een spontane nieuwe kijk op de werkelijkheid, op zoek te willen gaan naar zichzelf.
Zo proberen zij met indirecte vocale interacties, zoals in klare taal uitgeroepen verwensingen en overduidelijke vingerwijzingen naar het ongrijpbare, het publiek attent maken op het bestaan en de aanwezigheid van ‘Een Man’. Deze ogenschijnlijk onzichtbare, hoog verheven Man, schijnt erbij te staan, toe te kijken en ons uit te dagen. Hij oordeelt wellicht ook, maar voor de toeschouwer blijft hij de Grote Onbekende.
Anna Blume, de patrones van Dada, blijft eveneens onzichtbaar, hoewel haar afspiegeling in de loop van het verhaal volgens een jungle ritueel, door de drie jongens ten grave wordt gedragen. Het geheel van deze voorstelling speelt zich, net zoals bij de Dada kunstenaars destijds in de dertiger jaren, ook nu weer af in een tijd waarin alle verschrikkingen van de oorlog op vele plaatsen in de wereld met zijn vernietigende werking voortrazen.
Johanneke van Slooten studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en hobo aan het conservatorium in Parijs. Ook volgde zij enkele kunstopleidingen. Zij is schrijver, programmamaker voor radio en televisie en beeldend kunstenaar, en publiceerde verhalen en essays, o.m. over filosofie, beeldende kunst, moderne literatuur en muziek.